Ik ga akkoord Meer informatie Wij werken met cookies om uw surfervaring te verbeteren

De do’s en dont's bij het kopen van een occassiewagen

Deze zone binnenkort online

De do’s en dont's bij het kopen van een occassiewagen

Particuliere verkopers

  • Als het gaat om iemand die u kent, hebt u enige zekerheid omtrent de kilometerstand, het onderhoud, eventuele ongevallen in het verleden en de reden voor de verkoop.
  • Meestal wordt de wagen verkocht in de staat waarin hij zich bevindt, dus bijvoorbeeld met versleten banden.
  • De verkoper mag in de verkoopsovereenkomst zijn aansprakelijkheid voor verborgen gebreken uitsluiten.
  • Een verborgen gebrek achteraf verhalen op de verkoper, is helemaal niet eenvoudig.

Professionele verkopers

  • In principe is de wagen in orde.
  • De verkoper mag zijn aansprakelijkheid voor verborgen gebreken niet uitsluiten in de verkoopovereenkomst.
  • De verkoper moet minstens één jaar garantie aanbieden.
  • Als u na de aankoop een verborgen gebrek vaststelt, kunt u dat gedurende de eerste zes maanden gemakkelijker op de verkoper verhalen.

Buitenkant bij daglicht

Inspecteer het koetswerk bij daglicht, stof en modder kunnen eventuele schade verbergen. Controleer of de lak geen blaasjes of diepe krassen vertoont. Bij oudere voertuigen kunt u een magneet gebruiken op de kritieke plaatsen om te checken of er geen synthetische plamuur werd gebruikt. 

Interieur: van bodem tot dak

Twee belangrijke aandachtspunten: de algemene staat van het interieur en de werking van de instrumenten. Let op de stabiliteit en de slijtage van de stoelen. Zijn de tapijten en pedaalrubbers versleten of werden ze recent vervangen? Dat betekent dat de auto intensief werd gebruikt. Controleer ook de metalen bodemplaat op stilstaand water of roest. Trap bij stilstand het rempedaal gedurende 20 seconden in. De druk moet constant zijn. In het andere geval kan er sprake zijn van een lek in het hydraulisch circuit. De wielen moeten schok- en kraakvrij de bewegingen van het stuurwiel volgen. Controleer een voor een de werking van alle instrumenten (ook die van de mistlichten bijvoorbeeld). Open en sluit de ruiten. Ga na of alle deurgrepen goed werken. 

Onder de motorkap:

Let erop dat het motor- en chassisnummer overeenstemmen met op het inschrijvingsbewijs staat. Een al te schone motor wekt argwaan, net als eentje die er erg vuil uitziet. Controleer alle vloeistoffen: remvloeistof, ruitensproeivloeistof enz. De slangen moeten soepel en barstvrij zijn. Het koelvloeistofreservoir mag geen sporen van roest of olieachtig bezinksel vertonen, want die wijzen op een motorprobleem. 

De ophanging testen

Een ongelijke slijtage van de banden wijst op problemen met de schokdempers of de wielgeometrie, of op zijn minst op een te lage bandenspanning. De profieldiepte moet over het hele loopvlak minstens 1,6 millimeter bedragen. Anders moet u rekening houden met de aankoop van een nieuwe set. Om de schokdempers te testen, drukt u met uw volle gewicht een na een de vier voertuighoeken naar beneden. Zodra u de druk lost, moet het koetswerk na een of minimaal twee keer schommelen tot stilstand komen. Anders zijn de schokdempers versleten. 

Onder de wagen: sporen van roest

Ga na of de dorpels en de onderzijde van de bodemplaat geen sporen van roest of herstellingen vertonen. Controleer de staat en de bevestiging van de uitlaat en de katalysator. Check of er geen sporen van olie-, brandstof- of waterlekkage zijn. Inspecteer de dichtingen. 

Koffer en veiligheidsuitrusting

Controleer de staat van de wettelijke voorzieningen: gevarendriehoek, reflecterend veiligheidshesje, verbanddoos.

Rijden maar!

En dan de ultieme test: vraag of u een proefrit mag maken!